Istnieją sytuacje, w których podczas kontroli przeprowadzanej przez ZUS okazuje się, że przedsiębiorca błędnie rozliczył składki związane z zatrudnieniem pracowników (niezależnie od rodzaju umowy). Taka sytuacja wymusza korektę pierwotnych deklaracji, która z kolei może stworzyć zobowiązanie wobec ZUS, zarówno zapłatę, jak i dopłatę składek należnych za poprzednie okresy.
Czy uiszczenie takiego zobowiązania można zaliczyć do kosztów podatkowych? Tak, ale pod pewnym warunkiem.
Do kosztów podatkowych można zaliczyć wszystkie zaległe składki obciążające pracodawcę (część składki na ubezpieczenie społeczne opłacaną przez zatrudniającego, jak również nieujęte w wykluczeniach z kosztów składki na FP lub FGŚP). Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wrzucić takie zobowiązania do kosztów, jeżeli zostały one faktycznie opłacone.
Pamiętajmy jednak, że wszystkie składki, które potrąca się z wynagrodzenia pracowników lub zleceniobiorców, jako osób objętych ubezpieczeniem, nie będą w takiej sytuacji kosztem dla płatnika, nawet jeśli opłaci je z własnej kieszeni.
Dodaj komentarz